10/11/15

Recensioni/Reviews: As Darkness Dies, "As Darkness Dies" (Pure Steel Records - 2015)


La meritoria etichetta tedesca Pure Steel, specializzata in ottime ristampe di metal underground e produzioni nuove di assoluto valore, ci propone il lavoro degli As Darkness Dies, band statunitense già nota con il moniker di Graven Image (il loro “The Future Started Yesterday“ nel 2012 riscosse un certo successo in ambito underground). Il lavoro, che possiamo inserire nel miglior filone dell'heavy classico di scuola americana, è prodotto nientemeno che dal mitico Mike Vescera (tra i tanti, ex Obsession e Yngwie J. Malmsteen), personaggio angolare nella storia del genere che abbiamo da poco apprezzato nuovamente nei Riot In Mars, in compagnia del leggendario bassista Barry Sparks.

In questo album, gli As Darkness Dies offrono un suono compatto e al contempo pulito, con le chitarre molto ben armonizzate, una voce convincente (Martin O'Brien), un basso puntuale e attento a dettagli ed accenti (l'ottimo Andrew Purchia), con il notevole plus di una batteria di classe, affidata all'ex Steel Prophet Harry Blackwell, davvero in forma smagliante.

Il lavoro degli As Darkness Dies è molto melodico, lo testimoniano ottimi episodi come l'emozionante ballad “Other side” (con chitarre arpeggiate ed un basso estremamente espressivo), ma anche molto potente (il pezzo di apertura “Black death”, deciso e marziale) e groovy, se si pensa all'inattesa “High road” con un incipit basso-batteria ragguardevole ed una voce efficacissima. “World of decay”, si annuncia con tastiere, di nuovo chitarra arpeggiata old style e il solito basso elegante nei contrappunti. La mente torna inevitabilmente a come intendevano il basso nei lenti band alla stregua dei Metal Church in "Gods of wrath" e gli Armored Saint, anche se aleggia benefica l'icona di San Steve Harris; anche in questo Martin O'Brien si spende al meglio ed il pezzo diventa veloce ed aggressivo.

Ma è in generale il tono dell'intero full length a mostrare quella che potremmo definire facilmente una classica freschezza, con un sound sì devoto agli stilemi cardine del contesto (nella parte centrale di “Silent wings” c'è anche un'impronta emotiva di stampo Queensrÿche), ma con un'agilità strumentale di tutto rispetto ed un songwriting che lascia solo presagire ulteriori affinamenti e la possibilità concreta di catturare un seguito di fan leale e soprattutto competente. La Pure Steel si conferma attenta alla qualità, bilanciando saggiamente le basi più solide con il rinnovamento degli interpreti. Consigliato. 

Voto 7,5

AS DARKNESS DIES LINE-UP:

Martin O'Brien – vocals
Paul Coleman, Scott Williams – guitars
Andrew Purchia – electric bass
Harry Blackwell – drums/percussion


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The worthy german label, Pure Steel Record, focused on excellent metal underground reissues as well as new brilliant productions, is now proposing a work firmed by 
As Darkness Dies, a band made in USA, already known under the moniker of Graven Image; and their record, called "The Future Started Yesterday" released in 2012, was not by chance extremely successful, as regards underground music scenes.  

The present namesake album - which is to be embedded in the best stream of classic heavy metal from the United, has been produced by none other than mytical Mike Viscera (amongst many others, ex Obsession and Yngwie J. Malmsteen) the cornerstone of the genre’s development and whom once more we have just appreciated again in his own collaboration with Riot In Mars, dealing with the legendary bassist Barry Sparks.
In their last album,  As Darkness Dies offer us a compact sound and clean at the same time, with well harmonised guitars, a very convincing voice  (Martin O'Brien) and a timely bass as well as very particular about details and accents (the great Andrew Purchia - with a notable plus granted by a high-end drummer like Harry Blackwell (ex Steel Prophet) who  looks  absolutely wonderful.


This full-length appears to be a melody work, which is confirmed by some excellent episodes like the amazing ballad called “Other Side” - with arpeggiated guitars and an extremely expressive bass – other than to appear very powerful (the opening track “Black death” is decisive and martial) as well as groovy, if we only think about the unexpected “High Road” with its remarkable start of bass and drums combination and a very effective voice.
Carrying on with the listening, “World of dacay” opens with keyboards, a guitar played once more in an arpeggiated old-style and with the usual bass which sounds elegant in the counterpoint. My mind necessarily jumps back to tracks like “Gods of Wrath” of Metal Church, as well as to bands like Armored Saint,  and to how they meant the role of bass in their slow songs, even though the icon St Steve Harris clearly hangs over the whole piece with a positive influence. Even in that, Martin O’Brien has spent the most of his energies and the track becomes speed and aggressive.
But, generally, it’s the mood of the whole full-length to show that kind of quality we could easily define as "classic cool”, thanks to a sound which seems to be devoted to the core labels of the context. in the middle part of “Silent Wings”, for instance, there’s an emotional imprint that seems to be inspired by Queensrÿche other than to show a highly-respected agility in playing and a songwriting that suggests further refinements and the concrete chance to catch the attention of loyal as well as expert fans.
Pure Steel Records proves again to be concerned with quality, by balancing wisely its most solid bases with the renewal of its artists. 
​I recommend it.

Rating 7,5Quee

AS DARKNESS DIES LINE-UP:

Martin O'Brien – vocals
Paul Coleman, Scott Williams – guitars
Andrew Purchia – electric bass
Harry Blackwell – drums/percussion



© Luca De Pasquale 2015
traduzioni a cura di Manuela Avino

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